10 – Lillie voedt haar puppy op

door lilliessecretdiary

pup

bron foto

Mama: Dus jij ruimt alles op, ook wanneer de puppy zijn behoefte binnenhuis doet?
Ik: Maar natuurlijk, mama
– Stiekem had ik alles beloofd voor een nieuwe puppy – 

Maandagavond, ik was nog wat bezig voor school toen mijn hond opeens voor me kwam zitten. Het teken dat ze dringend moet plassen. Dus deed ik maar mijn laptop dicht, winterlaarzen en een dikke trui aan, klaar om samen de duisternis in te gaan.
Terwijl de hond haar behoefte deed stond ik, toen er opeens een lichtflits de hemel oplichtte. Meteen gevolgd door een luide donder. Ik wou zo snel mogelijk naar binnen maar de hond ging rustig verder met wat ze bezig was. En dus stond ik nog steeds in het gras toen de hagelbollen en regen met bakken uit de lucht viel. Welkom in het dagboek van Lillie (probeert) een puppy op te voeden

Zo’n drie maanden geleden mocht ik van mijn ouders een puppy. Ik was er al een paar maanden achter aan het zagen (sorry mama) en dus wist ik perfect welk ras ik wou. Op een zondagmiddag reden het lief en ik naar de fokker (maak je geen zorgen, geen broodfokker) en ik werd meteen verliefd op een dikke zwarte puppy. Ze was een overschotje van een ander nestje en dus al iets ouder dan de gemiddelde pup. Maar de klik was er en dus ging ze mee naar huis. Ik had mijn ouders beloofd om de grootste zorg op mij te nemen en haar zo goed mogelijk proberen op te voeden. Wel hier zijn vijf dingen die ik de voorbije drie maand geleerd heb:

1. Puppy’s houden niet meteen van wandelen: wisten jullie dat een puppy niet graag gaat wandelen? Wel ik niet. Dus toen ik haar wat laten wennen had aan haar nieuwe lijn begon ik vol goede moed aan onze eerste wandeling. Niet ver, gewoon wat wennen. Althans dat was het plan want het werd meteen duidelijk dat ik veel enthousiaster was dan mijn hond, mevrouwtje weigerde na enkele meters om nog een stap vooruit te zetten en ging koppig zitten. Ik wil jullie niet vertellen hoe veel wandelingen we gemaakt hebben terwijl ik haar al zittend vooruit trok (zachtjes!) en haar probeerde te lokken met hondensnoepjes (zonder resultaat) Het dieptepunt kwam er toen ik haar letterlijk uit de gracht moest halen nadat ze er maar bij gaan liggen was. Maar zoals altijd, doorzetten geeft altijd resultaat en ondertussen heeft ze het plezier in het wandelen helemaal ontdekt! En is ze net zo enthousiast als haar baasje.

2. Puppy’s hebben een babyblaf: Nog zoiets dat ik niet wist. Maar toen mijn hond voor het eerst een poes zag, wou ze eens tonen wie ze was. Haar schouders gingen stoer achteruit en het duurde nog even voordat ze haar eerste blaf uit haar keel perste. Resultaat, een geluid dat zowel mijn ouders als ik een hele avond de slappe lach heeft bezorgd. En als je het wil weten, kat die ze wou wegjagen keek haar ook maar vreemd aan. 

3. Puppy’s laten zich graag opsluiten: Ik kan niet vertellen hoe vaak we de hond kwijt waren. Binnenhuis te verstaan, de eerste keren hebben we het hele huis moeten doorzoeken, ondertussen weten we de plekjes waar ze zich ‘bewust?’ in laat opsluiten. Haar favorieten: de kelder (tussen al die lekkere snoepjes, duh); mijn slaapkamer (de doos vol breiwol is al helemaal ontdekt); de garage (want daar staan de hondensnoepjes).

4. Pantoffels zijn the bomb: voor de hond dan toch, ik ben de tel kwijtgeraakt van de keren dat ik haar met mijn pantoffels door het huis zag rennen. De laatste keer heb ik ze helemaal op het einde van de tuin (in de struiken) teruggevonden. Ondertussen hebben we haar afgeleerd om in schoenen te bijten maar die pantoffels, dat zijn haar echte guilty pleasure.

5. Hondjes worden niet voor niets ‘schoothondjes’ genoemd: ik wou een kleinere hond om mee te knuffelen, maar die wens is meer dan uitgekomen. Ik mag mij nog niet zetten op een stoel of in de zetel, of mevrouw komt aangerend om haar plaats op mijn schoot op te eisen. Ook als ze daarvoor op mijn laptopje moet gaan liggen. 

Zo’n nieuwe pup is ontzettend veel werk maar uiteindelijk is het geweldig om er eentje op te voeden. Wanneer ze eindelijk gaat zitten op commando of wanneer ze kwispelend komt aangerend wanneer je na een lange dag thuiskomt, wel dat geeft het beste gevoel ooit! En wanneer ze toch iets fout doen, wel dan kan je er door die schattige oogjes toch niet kwaad op blijven..

